donderdag 12 november 2015

Het evangelie? Het evangelie!

You can also read this blog in English: hermanelsenbroek-english.blogspot.com

De Lucas 10 training is inmiddels al weer achter de rug, het was een geweldige en leerzame tijd. In deze update zal ik één aspect benadrukken, omdat dit het belangrijkste is... Het evangelie.

Het team naar Apeldoorn, 10 september 2015
Kort over waar ik ben. Na een kort bezoek aan familie en vrienden in Nederland begin november ben ik nu bijna een week in Noorwegen om vrienden te bezoeken in Kristiansand en Oslo en uiteraard ook om de waarheid te verspreiden. Ergens in december zal ik teruggaan naar Denemarken en dan zien wat de volgende stap is.

In Kristiansand, Noorwegen, 8 november 2015

Profetie

In juli 2014 profeteerde iemand over mij dat ik voor een korte tijd ver weg zou gaan, maar zou terugkomen in Friesland om het evangelie te verkondigen. Deze persoon wist niet dat ik nog datzelfde jaar in Australië, India en China zou zijn, om na ruim een half jaar weer in Nederland terug te keren. Het evangelie verkondigen in Friesland zag ik toen absoluut niet voor me. Friesland was wel de laatste plek waar ik mezelf het evangelie zag verkondigen en ''Wat heb ik de mensen nou te vertellen?'' dacht ik bij mezelf. Dit gedeelte van de profetie vergat ik dan ook al snel...

Tijdens de Lucas 10 training nam ik een team mee naar Nederland. Toen we een update schreven voor de website (www.DeLaatsteReformatie.nl) met als titel: 'Trainingen in Friesland' viel opeens het kwartje. Ineens herinnerde ik me de profetie en besefte ik: ''Ik ga in Friesland het evangelie verkondigen!''

Hoe kan het dat ik het evangelie nu graag deel terwijl ik me dat een jaar geleden niet eens kon voorstellen? Welke verandering heeft er plaatsgevonden?

Het evangelie?

De boodschap van de Bijbel is onveranderd gebleven, het evangelie is nog steeds hetzelfde. Uiteraard ben ik zelf veranderd het afgelopen jaar, maar dat maakt in dit geval niet het verschil.
Vroeger dacht ik dat het evangelie was dat Jezus was gekomen om onze zonden te vergeven. Ik zag dat als waarheid, maar om eerlijk te zijn zag ik niet echt in waarom dit relevant was. Ik geloofde dat iedereen Jezus nodig had om gered te worden, maar ik geloofde dit niet echt. De bijbel is hier duidelijk over: ''Geloof zonder daden is dood.'' Ik geloofde niet écht dat mensen Jezus nodig hadden, anders had ik ze het wel verteld. Ik geloofde niet écht dat mensen verloren zouden gaan zonder Jezus en eigenlijk wilde ik het niet geloven, want als ik het als waar zou aannemen dan zou ik in beweging moeten komen. Liever geloofde ik het voor mezelf en anderen moesten het ook zelf maar uitzoeken, zoveel maakt het ook weer niet uit... Het gaat immers alleen maar om mensenlevens is het niet?

Het evangelie!

Zoals je misschien wel hebt meegekregen heb ik meer en meer de kracht van het evangelie, de kracht van de waarheid ontdekt. Ik zie dat Jezus dood én opstanding het niet alleen mogelijk maken om vergeving te ontvangen, maar ook genezing, bevrijding, nieuw leven en de Heilige Geest van God.

Het evangelie is waar, God is nooit het probleem. Het probleem is vaak dat wij het evangelie niet begrijpen of niet willen begrijpen. Zoals ik in mijn leven het niet begreep en ook niet echt wilde begrijpen.

Het evangelie is niet allereerst de liefde van God. Het evangelie is de rechtvaardigheid van God! (Rom. 1:17, 3:21-26, NIV)

''Zij zullen zijn rechtvaardigheid bekendmaken,
het verkondigen aan een nog ongeboren volk.
Hij heeft het gedaan!'' - Psalm 22:31 (NIV)

Wanneer mensen de rechtvaardigheid van God inzien en hun eigen onrechtvaardigheid en gered willen worden, dan is er maar één antwoord mogelijk dat hun leven kan redden:

''(1) Keer je af van je huidige leven,
(2) laat je dopen onder aanroeping van Jezus Christus.
(3) Dan zal de Heilige Geest je gegeven worden.''- Hand. 2:38

Dit is wat de bijbel opnieuw geboren worden noemt. Jezus zegt heel duidelijk dat je alleen het koninkrijk van God kan binnengaan als je opnieuw bent geboren uit water (doop in Jezus) en Geest en anders niet (Johannes 3).

Allereerst moet je je afkeren van je oude zondige leven. Daarna heeft de doop zin, want de doop is voor afwassing van je zonden en het begraven van je oude leven. Je kan dus niet gedoopt worden voordat je tot inkeer bent gekomen (bijv. Kol. 2:11-13). Wanneer je uit het water komt heb je nieuw leven ontvangen en geldt de belofte ook voor jou. Je zult de Heilige Geest ontvangen. Het ontvangen van de Heilige Geest is zichtbaar en gaat gepaard met tekenen zoals spreken in tongen. Je kan dus zeker weten of je de Heilige Geest hebt ontvangen of nog niet.

Het evangelie is dat God zijn rechtvaardigheid (en ook liefde) toonde door Jezus te laten sterven voor de zonde van de mens. Jezus overwon de dood en hij leeft. In zijn dood kunnen wij door de doop ook ons oude leven laten sterven en opstaan in een nieuw leven vervuld met de Geest van God. Om dan niet op de bank te gaan zitten, maar om te doen waartoe God ons geroepen heeft. Het volgen van Jezus, een discipel te zijn en de dingen te doen de Jezus ook deed, Gods rechtvaardigheid verkondigen aan hen die nog niet opnieuw geboren zijn en nieuw leven te brengen.

De macht van de zonde is gebroken. Als discipel van Jezus leef je niet verder in zonden en volg je Jezus in je nieuwe leven, geleid door de Heilige Geest.
De weg is smal en uitdagend, maar het is de enige weg.

Heb je dit nieuwe leven nog niet ervaren?
Dan heb je twee opties:

(1) Het evangelie is niet waar
(2) Je leeft nog niet in de waarheid van
het evangelie

Ik weet dat het evangelie waar is.

Hoe zit het met jou?

''Wat belangrijk is, is dat je een nieuwe schepping bent.'' - Gal. 6:15b

1 opmerking:

  1. Het evangelie verkondigen in Friesland? Ik doe mee. Laat me maar weten wanneer je gaat.

    BeantwoordenVerwijderen